414_Jeukwoorden
We kennen ze allemaal….jeukwoorden. Woorden waar je zo door getriggerd wordt dat je aandacht voor de inhoud verslapt. Vaak enkelvoudige woorden, maar niet zelden ook hele zinnen die hun betekenis verloren hebben omdat ze teveel in de mode zijn geraakt. ‘Ontzorgen’ staat voor mij met stip op 1. Het voelt alsof het een vrijwilligerstaak is, die iemand graag voor mij doet om het leven minder zwaar te maken. En het wordt nog erger door een ander jeukwoord….”een stukje”. “We kunnen je een stukje op weg helpen en ontzorgen”….brrrr.
Het woord ontzorgen werd populair door een campagne van een zorgverzekeraar, maar is intussen populistische taal van heel bedrijvig Nederland. Op websites wordt het te pas en te onpas gebruikt. “We maken er werk van u te ontzorgen”. Hoe dan?! En waarmee? Die zorgverzekeraar ontzorgt al lang niet meer. Ik ben opgehouden met het uitrekenen van mijn totale jaarlijkse ziektekosten. Steeds als ik het denk te begrijpen komt er weer een rekening die toch onder het eigen risico valt. Als ik navraag wil doen over mijn polis heb ik een kwartier nodig om een telefoonnummer te vinden. Bewust heel diep in de website verstopt. Ontmoedigingsbeleid, al ver voordat er personeelstekorten dreigden. En dat is slechts hindernis één. Eenmaal in de telefooncirkel beland hoor ik eindeloos “De wachttijd is langer dan gebruikelijk, wist u ook dat we op veel vragen online antwoord geven?” Op mijn slechte dagen brul ik dan tegen het bandje ‘Ja, dat wíst ik, maar ik wil gewoon een méns aan de lijhijnnnnnn!”
Maar laten we eerlijk zijn, welk bedrijf ‘ontzorgt’ nu werkelijk? Tegenwoordig noemen we het verlenen van diensten ook al ontzorgen. Dus een bedrijf huurt professionele capaciteit in voor een bepaalde taak en degene die dat uit gaat voeren noemt dat in een offerte ontzorgen. Ontleed zo’n woord eens, wat betekent het concreet als je mij ‘ontzorgt’? Wat levert het mij als klant op? Dat ik geen zorgen meer heb?
Deze week stapte ik binnen bij een automatiseringsbedrijf. Mijn 8 jaar oude laptop begint echt kuren te krijgen en het wordt tijd voor een vervangingsinvestering. Een tweede probleem is dat we thuis al een aantal weken problemen hebben met het wifi-bereik in het atelier van Lief. Om precies te zijn, sinds het vernieuwen van de router deed de signaalversterker het niet meer. We kochten een zwaardere versterker. Geen effect. Ons 100 jaar oude huis heeft de echte Zeeuwse structuur. Dat wil zeggen: veel ruimtes achter elkaar en een hele diepe tuin. Prachtig, behalve voor een wifisignaal dat vanuit de meterkast 20 meter en drie ruimtes moet overbruggen om mogelijk te maken dat mijn facturen worden verzonden.
De man die ons helpt hielp me enkele weken geleden bij de aanschaf van een groot scherm. Dat hij nog weet waar ik het voor gebruik en waar ik me toen verder op georiënteerd heb geeft blijk van oprechte interesse. Vanuit dat vertrekpunt inventariseert hij waar mijn nieuwe laptop aan moet voldoen. Als mijn keuze helder is zoeken we gezamenlijk naar een moment dat ik mijn laptop een dag kan missen om alles over te zetten. Voor de wifi-bereikbaarheid plant hij direct na het weekend een collega in die met verschillende oplossingen bij ons thuis komt kijken wat in de praktijk echt werkt.
Fijne service, goede adviezen en ik vertrouw erop dat we hier echt tevreden over zullen zijn. Maar laten we het vooral Dienstverlening noemen. En voor de hele echte met een hoofdletter D.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!