Tekstatelier EERZS
  • Home
  • Diensten
    • Content creëren
    • Interviewen
    • Redactie
  • Kranten Interviews
    • Werkvloer
    • Keukentafel
  • Portfolio
  • Erica
  • Parels aan Zee
  • Recensies
  • Zoek
  • Menu Menu

402_Paarse krokodil

12 juni 2022

Twee maanden zit ze nu zonder huishoudelijke hulp. Het bemiddelingsbureau slaagt er maar niet in om een oplossing aan te reiken, maar desondanks wordt haar eigen bijdrage vrolijk per automatische incasso gevorderd.

“Mam, het is niet normaal hoor, dat je betaalt voor dienstverlening die níet geleverd wordt.” Ze dopt graag haar eigen boontjes en heeft verschillende keren gebeld zonder een steek verder te komen. Vlak voor het Paasweekend werd haar een invaller voor één keer aangeboden. Ze was net klaar met alles voor haar logé in orde te maken en bedankte voor het aanbod. Daarna bleef het stil. Ze belde nogmaals en gaf voorzichtig aan dat het toch wat vreemd was dat de eigen bijdrage doorliep. “Alleen in zeer bijzondere gevallen kan er sprake zijn van restitutie” was het antwoord. Ik vraag me hardop af wat er nog meer bijzonder moet zijn dan het niet leveren van dienstverlening en wel nota’s sturen.

“Het is mijn leeftijd Eer, ik heb er geen zin meer in om een briefje te schrijven”. “Maar ik heb dat wel mam, zin om een briefje te schrijven.” Ik neem de spullen mee naar huis om er rustig in te duiken. De volgende ochtend tref ik in mijn mailbox een nachtelijk berichtje van mijn moeder. Hoewel met haar verstand eens met mijn argumenten, wil ze toch nog een keer zelf bellen. Op donderdag hoort ze dat ze de dinsdag erna zal worden teruggebeld.

Het toeval wil dat we die dinsdag voor andere zaken samen op pad zijn. Om 16.00 uur zijn we thuis en blijkt er niet gebeld te zijn. We nemen zelf het initiatief. Op de luidspreekstand  leg ik uit dat mijn moeder gebeld zou worden. “Mijn collega moest helaas eerder weg en is er niet aan toe gekomen.” Kan gebeuren. Maar nu ik toch iemand aan de lijn heb, vraag ik op welke termijn mijn moeder een oplossing mag verwachten. Terloops informeer ook ik hoe die eigen bijdrage gestopt en gerestitueerd kan worden.

“Wij zijn een bemiddelingsbureau en hebben in deze regio te weinig mensen. Ik kan uw moeder dus geen toezegging doen. En die kosten kan zij terugvragen bij het C.A.K., de instantie die het incasseert.” Omdat er geen zicht is op een snelle oplossing zeg ik dat wij zelf ook andere wegen gaan bewandelen en bel met de zorgaanbieder waar mijn moeder vertrouwen in heeft om te informeren of die nog nieuwe cliënten aannemen. Dat doen ze.

Een alleraardigste dame legt uit dat mijn moeder wel eerst een verzoek tot overheveling moet indienen bij de afdeling WMO van haar gemeente om naar een andere zorgaanbieder over te kunnen stappen. Ze voegt eraan toe “Eerder kunnen wij geen afspraak met haar maken.” Ook het restitutieverzoek moet worden ingediend bij de WMO.

De paarse krokodil staat duidelijk in de deuropening als ik vraag waarom de al door de afdeling WMO 8 uur geïndiceerde huishoudelijke hulp per maand (met vrije keuze voor een zorgaanbieder) opnieuw langs de afdeling WMO moet. De aardige dame legt geduldig uit dat zij een andere werkwijze hebben dan de huidige zorgaanbieder en na een seintje van de WMO zelf een intakegesprek met mijn moeder willen afspreken om in overleg met haar te bepalen wat nodig is.

Op de avond na de dag waarop ik voor het eerst gebeld heb met de nieuwe zorgaanbieder meldt iemand zich aan als nieuwe hulp via de bemiddelingsorganisatie die al twee maanden nul op rekest geeft. Ik mail ze nog maar eens. En geef aan dat wij zelf andere wegen zouden verkennen en daar intussen de nodige stappen in hebben gezet. De volgende dag is er reactie op mijn mail en nadat ze eerst hun eigen pad schoongeveegd hebben over de rug van mijn moeder willen ze toch graag proberen er samen uit te komen. Wij bedanken voor de eer.

In de week erna krijg ik een lesje in de sociale kaart van de bv Nederland. Ik bel, mail, zet herinneringen in mijn agenda en app tussenstanden naar mijn moeder. In mijn ergernis brom ik dat de benaming Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) de lading niet dekt.

Er gaan drie terugbelverzoeken en een week overheen voordat het me op dinsdagmiddag om half 3 lukt om de mevrouw van de WMO persoonlijk aan de telefoon te krijgen. De casus is gelukkig wel genoteerd. Bijna jubelend zeg ik te hopen dat we dus nu vaart kunnen zetten achter een oplossing. Maar zo snel gaat dat niet. Ze moet de deur uit voor een huisbezoek en zegt mij toe te ‘proberen’ het eind van deze middag in orde te maken. Dat is dan ook de laatste kans, want niet eerder dan volgende week is ze weer bereikbaar. “En o ja, de restitutie zal maar over één maand plaatsvinden, want de huidige zorgaanbieder geeft aan dat erop 5 april nog huishoudelijke hulp bij uw moeder is geweest.” Ik heb geen zin meer om uit te leggen dat de hulp alleen persoonlijk kwam vertellen dat ze haar werk wegens een hernia per direct moest beëindigen.

En nu is het weekend. En oorverdovend stil gebleven.

De paarse krokodil is helaas nog springlevend.

 

 

 

Post Views: 2.843
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Recente berichten

  • 420_Lydia
  • 419_Negentig
  • 418_Voor de Kerst komt het goed
  • 417_December-blues
  • 416_Van het kastje door de muur

Parelketting

  • maart 2023
  • januari 2023
  • december 2022
  • november 2022
  • oktober 2022
  • september 2022
  • augustus 2022
  • juli 2022
  • juni 2022
  • mei 2022
  • april 2022
  • februari 2022
  • januari 2022
  • december 2021
  • november 2021
  • oktober 2021
  • september 2021
  • augustus 2021
  • juli 2021
  • juni 2021
  • mei 2021
  • april 2021
  • maart 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • november 2020
  • oktober 2020
  • september 2020
  • augustus 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • mei 2020
  • april 2020
  • maart 2020
  • februari 2020
  • januari 2020
  • september 2019
  • augustus 2019
  • juli 2019
  • juni 2019
  • mei 2019
  • april 2019
  • maart 2019
  • februari 2019
  • januari 2019
  • december 2018
  • november 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • augustus 2018
  • juli 2018
  • juni 2018
  • mei 2018
  • april 2018
  • maart 2018

Aanmelden Leeskring ParelZoekers

Wilt u ook iedere week een ‘parel’ per e-mail ontvangen? Meld u dan hier aan voor de leeskring.

Contact

Erica van Strien-Hagens

4388 HG ǀ 98 ǀ Oost-Souburg

M  (+31)06 532 33 297

E   info@eerzs.nl

I   www.eerzs.nl

Sitemap

  • Home
  • Diensten
  • Kranten Interviews
  • Portfolio
  • Erica
  • Parels aan Zee
  • Recensies

Voorwaarden

Algemene Voorwaarden Eerzs

© Copyright - TekstAtelier EERZS - Enfold Theme by Kriesi
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
401_Vleugels403_Het rolo-effect
Scroll naar bovenzijde