Tekstatelier EERZS
  • Home
  • Diensten
    • Content creëren
    • Interviewen
    • Redactie
  • Kranten Interviews
    • Werkvloer
    • Keukentafel
  • Portfolio
  • Erica
  • Parels aan Zee
  • Recensies
  • Zoek
  • Menu Menu

412_Haperend internet

25 september 2022

De hele week word ik geteisterd door een haperende internetverbinding. En behalve mijn werk lijd ik daar zelf ook een deel van mijn vrije tijd onder. De televisie ‘bevriest’ steeds het beeld, meldt met een blauw schermpje een foutcode en suggereert even naar een andere zender te gaan en de router uit en weer aan te zetten. Over tien dagen wordt eindelijk de snelle glasvezelverbinding in huis gebracht, maar tot die tijd blijft het behoorlijk spannend.

Als ik na een ramvolle week met ook ’s avonds andere bezigheden op vrijdagavond blijmoedig een opgenomen film start, dringt na een kwartier de ernst van de ergernis ook tot mij door. De provider is gelukkig nog drie kwartier bereikbaar. De wachttijd is beperkt, maar lang genoeg om mezelf af te vragen waarom ik nou tot vrijdagávond heb gewacht.  ‘Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald’, dreint mijn schuldgevoel.

De helpdeskman heeft een geruststellende stem en nog alle tijd. “Heeft u een laptop of tablet in de buurt?”. Eh….nee, daar heb ik de hele dag achter gezeten en ik zit u nu te bellen tegenover een irritant blauw schermpje dat het zicht op mijn film verpest….lach ik. Maar dat is dus wel nodig begrijp ik?

Ik begrijp het goed en loop braaf de trap op naar mijn werkkamer. “Ik zet even mijn oren op, dan heb ik mijn handen vrij op de laptop” meld ik. Het volgende half uur zal ik nog twee keer de trap op en af moeten, de meterkast induiken met een zaklampje en uiteindelijk de fabrieksinstellingen op de router terugzetten. De rustige stem van de man helpt om dat zonder mopperen te doen en me zelfs niet te ergeren aan het feit dat het internet natuurlijk nú gewoon alles doet wat het moet doen.

“Wilt u nu naar de televisie gaan? Het kan zijn dat daar een foutcode op te zien is” zegt de man. Helaas heeft hij gelijk. Een nieuwe telefonische instructie volgt. “Nou, ik hoef niet meer naar de sportschool dit weekend” probeer ik de moed erin te houden. Zelfs zonder dit gesprek had ik daar geen enkele behoefte aan, maar dat terzijde.

De man denkt dat het kastje bij de tv vervangen moet worden. Ik sputter nog wat dat het pas drie jaar oud is en vraag wat het kost. “Een dag” zegt de man. Maar helaas zitten we nu net voor een weekend dus het wordt maandag afgeleverd. Maar dat bedoelde ik niet met mijn vraag…ik bedoelde te vragen wat ik voor dat nieuwe kastje moet betalen. Voor het eerst klinkt zijn stem als een mix van verontwaardiging en bezorgdheid. “Niets mevrouw! Dat zou wat zijn toch?! Ik meld u een kastje toe te sturen en zou u dan voor de kosten op laten draaien?!! Dat kan toch niet.” Hij vervolgt zijn toelichting: “We gaan eerst dit proberen. Mocht u nu in het weekend geen problemen meer ervaren omdat we de fabrieksinstellingen teruggezet hebben, dan weigert u het pakketje maandag en komt het retour. Mocht de internetverbinding nog steeds ernstig haperen, belt u dan zo vroeg mogelijk, dan plannen we een monteur in om de kabel ook na te laten kijken.” Bedacht op een herhaling van mijn vraag haast hij zich toe te voegen “En ook daar zijn geen kosten voor u aan verbonden.” Gelukkig kan hij mijn lichte gêne niet zien.

Zaterdagmorgen ben ik vroeg op. Ik ga op de koffie bij mijn moeder en wil voordien nog langs de markt en een bloemetje halen. Al bij het ontbijt hapert de digitale radio. Een verse collega (ik verdenk ze ervan daar te selecteren op rustige stemmen) kijkt in het systeem na wat er gisterenavond is afgesproken. “Alleen dat van die monteur aansturen voor de kabel staat er niet bij mevrouw, dus ik moet helaas toch een paar dingen met u nalopen” bereidt hij me voor op een nieuwe ronde met nieuwe kansen. Maar zover komt het niet. Ik hoor nog wat klikjes, hij bromt iets van ‘ns even kijken….en valt dan uit zijn rol. Alsof hij zojuist de hoofdprijs heeft gewonnen ontsnapt hem een Wówwww! Het internet heeft er gisteren bij u 28 keer uit gelegen en vanochtend al 5 keer. Ik weet genoeg en ga op zoek naar een monteur. Heeft u nog een momentje?”

Dat heb ik. “Het is me gelukt, ik heb een monteur gevonden“ komt hij terug op de lijn. “Aanstaande maandag, tussen 17-21 uur komt er een monteur mevrouw. Helaas kan het niet eerder.” Van zoveel hoffelijkheid en dienstverlening smelt ik. “Ik ben al lang blij dat er een monteur gevonden is en kom dit hele rustige weekend ook wel door” grap ik.

Een uur later stap ik in het dorp van mijn moeder voor de tweede keer deze week de drogist binnen om een verkeerd meegenomen mascara te ruilen. Alleen is de zwarte variant niet verkrijgbaar. De zaterdaghulp heeft er zin in en kijkt mee naar de alternatieven. “Is dat merk ook dierproefvrij?” vraag ik. Ze aarzelt maar ik zie dat ze me niet begrijpt en moedig haar aan de vraag te stellen. “Bedoelt u of dieren het ook kunnen gebruiken?”

Ooit was ik óók 15 jaar en zaterdaghulp in een drogisterij. Op die leeftijd kun je nog van alles in de war raken. Geduldig leg ik uit dat make-up vroeger helaas op dieren werd getest. Haar verschrikte gezicht maakt dat ik de eeuwige docent in mij vervloek. “Meis, ik ben eigenlijk heel blij dat jij het antwoord op mijn vraag niet weet. Simpelweg omdat je in een tijd geboren bent dat het al verboden werd. Door jouw reactie begrijp ik dat nu. En ik zal de vraag nooit meer stellen.”

Post Views: 2.710
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Recente berichten

  • 420_Lydia
  • 419_Negentig
  • 418_Voor de Kerst komt het goed
  • 417_December-blues
  • 416_Van het kastje door de muur

Parelketting

  • maart 2023
  • januari 2023
  • december 2022
  • november 2022
  • oktober 2022
  • september 2022
  • augustus 2022
  • juli 2022
  • juni 2022
  • mei 2022
  • april 2022
  • februari 2022
  • januari 2022
  • december 2021
  • november 2021
  • oktober 2021
  • september 2021
  • augustus 2021
  • juli 2021
  • juni 2021
  • mei 2021
  • april 2021
  • maart 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • november 2020
  • oktober 2020
  • september 2020
  • augustus 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • mei 2020
  • april 2020
  • maart 2020
  • februari 2020
  • januari 2020
  • september 2019
  • augustus 2019
  • juli 2019
  • juni 2019
  • mei 2019
  • april 2019
  • maart 2019
  • februari 2019
  • januari 2019
  • december 2018
  • november 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • augustus 2018
  • juli 2018
  • juni 2018
  • mei 2018
  • april 2018
  • maart 2018

Aanmelden Leeskring ParelZoekers

Wilt u ook iedere week een ‘parel’ per e-mail ontvangen? Meld u dan hier aan voor de leeskring.

Contact

Erica van Strien-Hagens

4388 HG ǀ 98 ǀ Oost-Souburg

M  (+31)06 532 33 297

E   info@eerzs.nl

I   www.eerzs.nl

Sitemap

  • Home
  • Diensten
  • Kranten Interviews
  • Portfolio
  • Erica
  • Parels aan Zee
  • Recensies

Voorwaarden

Algemene Voorwaarden Eerzs

© Copyright - TekstAtelier EERZS - Enfold Theme by Kriesi
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
411_Op herhaling413_Buffetgedrag en Bankjesafspraken
Scroll naar bovenzijde